lørdag 2. april 2016

ROMERBREVET

I motsetning til hva som er tilfellet med de fleste av brevene som Paulus skrev, adresserer ikke romerbrevet et problem eller en teologisk utfordring i mottakermenigheten. Det kan virke som om Paulus er ukjent i romermenigheten. Derfor er brevet på sett og vis en presentasjon av hva Paulus står for. Brevet er det nærmeste vi kommer en samlet framstilling av en paulinsk teologi. Det mye siterte verset fra innledningen former en overskrift:
    For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. (1:16)
Vi kan forestille oss at dette er det paulinske credo og at resten av brevet er en utleggelse av denne troserklæringen.

Motivet for å skrive kommer tydelig fram i begynnelsen og slutten av brevet:

1 – Høste frukt
Jeg vil at dere skal vite, mine søsken, at jeg ofte har satt meg fore å komme til dere, men jeg er blitt hindret helt til nå. For jeg ville gjerne høste frukter også hos dere, som blant de andre folkeslagene. (1:13)

2 – Støtte til videre misjon
Men nå har jeg gjort det jeg skulle i landene her, og jeg har i flere år ønsket å komme til dere og så dra videre til Spania. Jeg håper at jeg får se dere på gjennomreisen, og at dere vil utruste meg for reisen dit, når jeg først har fått glede meg over å være sammen med dere en stund. (15:23-24)

3 – Forbønn
Jeg ber dere, søsken, ved vår Herre Jesus Kristus og ved den kjærlighet som Ånden gir: Kjemp sammen med meg ved å be til Gud for meg. (15:30)

4 – Moralsk støtte i saken for de hedningekristne
Be om at jeg må bli berget fra de vantro i Judea, og om at de hellige i Jerusalem må ta godt imot hjelpen jeg bringer. (15:31)
Dersom "de hellige i Jerusalem" vil ta imot den økonomiske støtten fra hedningemenighetene vil det være ensbetydende med full aksept av de hedningekristne som fullverdige. Jøder hadde nemlig ikke lov til å ta imot almisser fra hedninger. Denne saken betydde mye for Paulus.

5 - Hvile
Da kan jeg, om Gud vil, komme til dere med glede og få hvile ut sammen med dere. (15:32)

For mer bakgrunn - se Paulinsk teologi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar