lørdag 2. april 2016

INNLEDNING - til paulinsk teologi

Paulus var en mann av tre verdener:
    Jødisk
    Hellenistisk
    Kristen
Det er elementer i Pauli tanker som bare kan komme fra hans greske miljø. Stilen hans likner på den stoiske diatribe - en diskuterende stil. Han bruker ord som:
    συvειδησις = samvittighet (Rom 2:15)
    φυσις = natur (Rom 2:14)
    μη καθηκovτα = usømmelige (Rom. 1:28)
    αυταρκης = fornøyd (Fil. 4:11)
Bruken av greske begrep er allikevel ikke ensbetydende med at han låner greske religiøse idéer. Ord som mysterium (μυστηριov) og fullkommenhet (τελειoς) tilhører mysteriereligionene, men Paulus bruker ordene på en helt annen måte.

Vi må tolke Pauli tanker mot en svært sammensatt bakgrunn hvis vi vil forstå den historiske innflytelse som formet Paulus til å bli den første kristne teolog.

Paulus var ikke palestinsk Rabbi, men tilhørende diasporajødedommen - dette ser vi tydeligst i brevene i synet han har på loven. Han tilhørte en egen gren vi kan kalle "Jødisk apokalyptisme".

På bakgrunn av Pauli egen uttalelse om å ha fått en rabbinsk teologisk utdannelse før han ble en kristen, vil den riktige tilnærmingsmåte være å akseptere denne for hva den er verd og tolke Paulinsk tankegang mot denne jødiske bakgrunn, men holde klart for oss en mulighet for hellenistisk eller gnostisk innflytelse.

Denne korte innledningen er begynnelsen på et resymé som i hovedsak er hentet fra George Eldon Ladds:
"A Theology of the New Testament"

Her er hele resyméet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar